Vingården for vilde drømme af Caroline Säfstrand

Miniguide til Alanya i Tyrkiet

Efter 3 års ferie afholdt i Danmark, var det dejligt at sidde i en flyver igen, og være på vej til udlandet, til nye eventyr. En charterrejse er ikke min første prioritet af rejser, men denne gang var det bare helt perfekt.

Restaurant Oscar

Vi fandt en aften en skøn restaurant i en lille sidegade nede i byen. Hyggelige omgivelser, god og meget høflig betjening. Maden var lækker, det syntes vi alle fire, og der var flere forskellige vegetarretter på menuen. God musik og tilpas højde.

Jeep Safari

Vi var på Jeep Safari til Sapadere Canyon i de smukke Taurus-bjerge. Vi blev hentet ved hotellet og kørt tilbage igen. Turen derop var smuk i naturskønne omgivelser, og mens vi kørte i bjergene, måtte vi stå op i jeepen, hvilket børnene elskede.
Der var 4 stop på turen.
Første stop var i et nomadetelt, hvor vi kunne købe lidt mad og drikke, og bade i det smukkeste grønne vand lige bag ved.
Andet stop var Sapadere Canyon. For at nå frem til vandfaldet skulle vi gå 600 m op ad, på en træbro mellem de høje klipper. Det var en smuk gåtur. Man kunne bade ved vandfaldet, men det gjorde vi ikke. Til gengæld var Matti og Luca i vandet nedenfor klipperne, som var iskoldt, fordi vandet løber fra bjergene, og derfor kun er få grader.
Næste stop var ved Cüceler Magarasi Cavern. Drypstenshulen findes, ved at følge den 150 meter lange træbro langs bjergsiden. Grotten har 6 forskellige niveauer, og de mange farver får den til at ligne en regnbuegrotte. Året rundt er der 20 grader i grotten, og det er virkelig skønt på en varm sommerdag.
Sidste stop var frokost ved Dim Cayi floden. Efter en hoppende tur i jeep, spiste vi frokost i de dejligste omgivelser. Vi sat på madrasser på gulvet op ad bløde puder ved et lavt bord. Det var afslappende og dejligt med et hvil. Maden var ok, men ikke mere end det. Restauranten var bygget op over og langs floden. Der var også en vandrutchebane for det badende folk. Smukt og hyggeligt sted.
Jeg fandt gruppen ‘Info om Alanya Tyrkiet’ på Facebook. Herigennem bestilte jeg turen, ved at skrive til Nynne Majbrith Michelini, som arbejder for Alfa Go Tours. Prisen var 22 euro pr. person og for Matti 11 Euro.

Mikail Hair Saloon

Luca og Matti trængte begge til at blive klippet, så vi tog et smut forbi denne salon. Jeg blev lidt overrasket over, hvor mange kunder der var i salonen, og hvor unge frisørene var, og at der kun var mænd. Men ikke desto mindre, var vi yderst tilfredse. Matti har aldrig haft så fin en frisure, selv nu hvor det er vokset ud, ser det stadig pæn ud, og der er frisure i det. Det plejer ikke at være tilfældet. Lucas hår er også rigtig fint. Hun blev klippet op i nakken, og har det langt foran. Vi betalte 500 TL for dem begge to.

Power ink Tattoo

Jens og jeg har flere gange snakket om, at vi ville have en ens tatovering, en G-nøgle. Så da Jens havde være inde hos en tatovør, kigget på tegninger, og kom hjem med en G-nøgle i en guitar, blev vi hurtigt enige om, at det var lige den, vi skulle have. Nye tatoveringer kan ikke tåle sol og badevand, så den sidste aften inden hjemturen fik vi en tid. Vi blev hentet på hotellet efter solnedgang og kørt ind til centrum. Pæn og ren butik, og dygtige tatovører. Det er selvfølgelig en ret enkel tatovering, men vi er absolut tilfredse.
Vi havde en skøn ferie, og Tyrkiet er et dejligt sted. Vi har været i landet nogle gange, men denne tur har været den bedste. Der er garanti for sol og smuk natur, og så får man rigtigt meget for pengene.