Nyt yndlingsmorgenmad

Kan man leve et sundt liv som vegetar?

Jeg blev vegetar i en tidlig alder, da jeg var (og stadig er) meget kræsen. Jeg tænkte tit på, om min kost var sund og varieret nok, uden kød.

En række undersøgelser har vist, at vegetarisk kost generalt giver bedre helbredstilstande og har en lavere forekomst af livsstilssygdomme end kødspisere har. Bl.a fedme, blodpropper hjerte-kar-sydomme, diabetes og visse typer kræft. Vegetarer lever gennemsnitligt flere år længere end andre og har flere raske år i deres liv. Desuden viser forsøg, at vegetarer er mindre deprimerede, mindre angste og mindre stressede end andre. What’s not to like!

Overstående er bl.a muligt, fordi man som vegetar har lettere ved at opfylde kostanbefalingerne om at spise minimum 600 g frugt og grønt om dagen. Man får flere fibre, komplekse kulhydrater, sekundære plantestoffer og mere C-vitamin end en gennemsnitsdansker.

Hvis man vil sikre den bedste dækning af vitaminer og mineraler, så skal man primært gå efter sæsonens frugt og grønt, så man får en naturlig variation i sit daglige indtag. Behovet for proteiner, som andre får dækket gennem kød, kan man uden problemer få dækket ved at spise bælgfrugter, nødder, mejeriprodukter eller æg.

grøn

Citater fra de danske sundhedsmyndigheder (Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen):

“Det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte en vegetarkost, som sikrer, at man får de nødvendige vitaminer, mineraler og proteiner.”

“Det er en udbredt misforståelse, at det er vanskeligt at få dækket sit behov for protein, hvis man spiser vegetarisk.”

“Den samlede proteinkvalitet fra plantefødevarerne er omtrent lige så god som proteinerne fra de animalske fødevare, forudsat, at man spiser flere forskellige vegetabilske fødevarer i dagens løb.”

“Faktisk er der mere jern i en vegetarisk kost end i en ikke-vegetarisk.”

“En vegansk kost kan udmærket dække kroppens behov for kalcium, hvis kosten regelmæssigt indeholder fødevarer, der er rige på kalcium.”

“Det anbehales generalt, at man spiser flere kostfibre og andre komplekse kulhydrater. Disse kulhydrater vil der naturligt være mere af i en vegetarisk kost end i en ikke-vegetarisk.”

/Janni

Følg mig på Bloglovin

Følg på Bloglovin

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nyt yndlingsmorgenmad