pHformula

Planken

Det går ikke så godt med et af mine mål for januar. Jeg skal lære at tage armbøjninger, og målet er 2 stk. Hvor svært kan det være? Ja det er så ret svært. Jeg er helt umulig. Jeg kan godt tage armbøjninger, når jeg gør det på knæene, men ikke på den rigtige måde.

Jeg har forhørt mig i fitnesscentret, hvordan jeg skal øve mig, og er blevet anbefalet planken. Det er en stabiliseringsøvelse, der får fat i rigtig mange muskler, bl.a. de indre tværgående mavemuskler, de dybe rygmuskler, musklerne omkring hoften og skulderstabilitet. Det kræver mavemuskler, balance og teknik at lave armbøjninger.

Planken

Man kan lave mange forskellige udgaver af planken. Er man nybegynder som jeg, eller føler man sig endnu ikke stærk i sin grundform, er det godt at begynde i en helt standart planke.

Læg dig på maven. Underarme og håndflader på gulvet pegende ligefrem, 90 grader bøjede albuer og skuldre over albuer. Kom op på tæer. Så løfter du kroppen op, holder nakke og hoved i forlængelse af kroppen, og kigger ned. Det er vigtigt, at din krop er spændt, og lige. Ikke noget med at strutte med numsen eller hænge med maven. Nakken skal gå i en lige linie fra ryggen, og du skal hele tiden spænde op i maven, samtidig med du holder balancen på tær og albuer.

I dag var min første dag med planken, og jeg holdt den i 25 sekunder. Det var helt utroligt hårdt, men jeg kunne da mærke mine mavemuskler.

/Janni

Følg mig på Bloglovin

Følg på Bloglovin

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

pHformula